onsdag, februari 24, 2010

Vardagsmat

Det är knepigt att hinna laga mat på vardagskvällarna nu när jag är ensam med två barn, iallafall om Gustaf är vaken och Agnes trött efter dagis. Det har blivit helfabrikat i stort sätt varje dag, köttbullar, soppa, tortellini, blodpudding med mera. Det är lite tråkigt så jag måste försöka laga "riktig mat" ett par dagar i veckan känner jag.
Den här veckan har jag lyckats hittills, ugnspannkaka, senap/basilikakyckling och köttfärssås, imorgon ska det bli lax. Men nästa vecka då? Jag har så svårt att komma på god mat som är riktigt enkel att laga, det får inte vara för många moment eller mycket att skala/skära.

Har ni några tips?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är så duktig så gumsan!

Synd att lunchen blev inställd men jag kan alla dagar utom tisdag nästa vecka.

Tips på en maträtt som är rätt enkel att göra är grädda laxen i ugnen med salt och peppar på. Koka potatis. Till det serverar du en sån, kallsås innehållande färsriven ingefära, citronsaft och salt och peppar. Enkelt och mycket gott, rätten passar bättre till sommaren än vintern.

Hoppas vi ses snart.
Kram Tanja

Familjen Ekstrand sa...

Ja, vardagsmaten är ju inte det enklaste på kvällen med två barn!

Men jag tycker ni verkar vara kanonduktiga på det där med mat! Alltid supergott och spännande hos er!

men något tips från mig är nog som ovan, att laga mat i ugnen! Man behöver inte passa det på samma sätt, bara att slänga ihop, tar kanske 5 minuter, och sedan på med nudlar/ris/pasta eller potatis om man har tid att skala...

hos oss blir det då ofta fisk eller kyckling, någon grädd/mjölk/kokosmjölk-baserad sås med smaksättning efter dagens humör (ketchup o dill/senap/ grön curry/fetaost salt, peppar, någon örtkrydda och eventuellt även lök, morot och paprika om man hinner hacka....