fredag, juni 13, 2008

Kräks, bajs och mangan

Just nu är jag väldigt less på allt i rubriken...

Agnes kräks stup i kvarten, det var väl helt ok förut när hon bara "åt mjölk". Nu äter hon barnmat till lunch och den är onödigt färgglad enligt min mening. Allt blir förstört av hennes röda kräk, hennes kläder, mina kläder, filtar, soffor med mera. Jag hängde nyss upp tvätten och blev så ledsen när jag såg kräkfläckar på min nya sköna sommarklänning som inte gått bort. Idag har jag köpt så ljusa puréer jag kunde hitta, hoppas hon tycker om dem. Jag försökte med broccolipasta häromdagen men det var tydligen inte alls gott och kycklingpasta var visst fullständigt vidrigt...

En annan tråkig bieffekt av maten är att hennes bajs har blivit äckligt. När hon var pytteliten var bajset grön/svart och luktade typ ingenting. Sedan blev det en gul sörja som luktade surt, nu varierar både färg och form och det fullkomligen stinker. Usch och fy, nu är det riktigt otrevligt att byta bajsblöjor och värre blir det väl.

När det gäller mangan så är det ämnet jag menar och inte Eriks bror. =) Inte nog med att vi får kläderna förstörda av kräkfläckar, vi har även fått mystiska gul/beiga fläckar på nytvättade kläder, tex på mina sprillans nya vita byxor och linnen. Jag tror att det är mangan från vattnet. Vi fick nämligen svar på vårt vattenprov nu i veckan och där stod att vi har hög manganhalt och det finns risk för skador på textilier vid tvätt. Kul.

2 kommentarer:

Anonym sa...

HU! Fläckeländet är ett gissel,bananfläckar är värst, går inte ens bort med ta bort. har också spillt en del tårar på nyinköpta söta små bebiskläder/toppar som blivit förstörda av banan och som man fått slänga efter typ två användingar. Jag klarar inte av fläckar nämligen och jag slänger alltid oavsett hur nytt plagget är. Vårt tips är att göra egen mat, det gjorde vi eller rättare sagt Mange. Varje söndag ställde han sig och lagade lite olika körrfärsrätter som vi sedan fyste in i burkar, blir inte alls de fläckarna och mycket godare ( Sebbe gillade aldrig purrér)sen är et frstås smidigare med färdiga burkar som ej behöver tinas men..blir mindre fläckar :)

Gunilla sa...

Jo, jag pratar hela tiden om att vi ska göra egen mat till henne. Det blir aldrig av bara..