torsdag, mars 26, 2009

Provokation

Igår förmiddag spenderade jag ca fyra timmar i ett iskallt rum på SÖS. Jag var där på provokation som det heter, jag testade om jag är allergisk mot läkemedlet Cefadroxil. Först gjordes ett pricktest, sedan fick jag det i flytande form på tungan i tre omgångar (ökande mängd)och tillslut en tablett. Jag fick inte lämna rummet, förutom en gång när jag fick dispens för att gå på toaletten. Först satt jag på en hård stol och sedan låg jag på en hård brits, jag hann läsa en halv bok. Jag trodde jag skulle frysa ihjäl, de hade glömt fönstret öppet över natten, men efter halva tiden klagade jag lite och då fick jag en filt och en kopp te. Det kom en sköterska med jämna mellanrum och kollade blodtryck, puls och lät mig blåsa in en apparat. Jag hade hela tiden en infart i armen ifall jag skulle bli sjuk.
Det är svårt att beskriva hur extremt tråkiga de där timmarna var, jag var helt groggy när jag gick därifrån. Nu är det iallafall avklarat (bättre sent än aldrig) och allergisk är jag inte.

Inga kommentarer: