tisdag, oktober 20, 2009

Vecka 30

Tänk att vi redan är i graviditetsvecka 30. Det går så snabbt den här gången.

Idag har jag varit på kontroll på mvc. Bebisen växer och följer sin kurva och har bra hjärtljud. Jag växer också, har redan gått upp 10 kilo. Ojoj, hur ska detta sluta? Har fått ännu lägre blodvärden och måste väl börja med järntabletterna igen, trots att jag och min mage inte gillar dem alls... Blev tipsad om blutsaft, det kanske är värt ett försök.

Från och med idag tar jag ut en timme föräldraledighet om dagen, så skönt. Jag tror att det kommer göra så att våra kvällar blir väldigt mycket trevligare. Även om Agnes har klarat av att vara på dagis 7.30 till 17.15 så har hon varit dödstrött och hungrig när vi kommer hem. Det är inte roligt då. Nu kommer jag kunna hämta henne 16.15 och hoppas som sagt att det blir bra för oss alla.

Från vårdguiden:

Gravid vecka 30
Barnet
Barnet växer och växer. Nu börjar proportionerna likna ett nyfött barn. Hjärnan växer och veckar ihop sig mer och mer. För förstföderskor fixeras barnet ofta tidigare än för de som fött ett eller flera barn, då barnet kan röra sig ända till slutet. Nu är det trångt därinne, men barnet kan fortfarande slå kullerbyttor och röra sig ganska fritt. Många mammor säger att om barnet rörde sig mycket i magen är det aktivt även utanför.
Vikt 1 600 gram.

Inga kommentarer: