fredag, december 21, 2007

Gunillas allergichock och Agnes första bad

Det känns som att vi har varit lite otursdrabbade den senaste tiden, men nu borde det bara kunna bli bättre, vi hoppas det iallafall!

Jag har inte kännt mig helt i form de senaste dagarna, så igår eftermiddag var vi på Närakuten i Nacka. Det visade sig att jag verkar ha en infektion i livmodern på gång, vilket inte är så bra, så det var skönt att det upptäcktes i tid. Det är större risk för infektion när man har så lång "vattenavgång" som jag hade.

Jag fick medicin och vi åkte hem. Det gick ett par timmar, vi åt middag och jag städade och pysslade. Sedan hände allt på ett par minuter. Plötsligt fick jag kramp i magen, det började vansinnesklia på hela kroppen och jag blev knallröd, hade frossa, fick diarré, kräktes, blev yr och fick svårt att se, allt blev periodvis alldeles gult. Det var väldigt läskigt och vi förstod ingenting. Erik började ringa till vårdguiden och förstod ganska snart att han inte skulle lyckas baxa ner mig till punton så han fick tillslut ringa 112. Det var himla otäckt att ligga där på hallgolvet utanför badrummet med kräks över halva mig i knappt några kläder och höra Agnes skrika efter mat i bakgrunden, stackarn hade inte ätit på flera timmar. Det kändes som en evighet innan ambulansen kom, men det gick säkert ganska snabbt. Att åka ambulans var ok, men det kändes hela tiden som att jag skulle trilla av båren så jag höll krampaktigt i mig i ett handtag. Resten av familjen tog bilen efter.

När jag väl fick träffa en läkare fastslog de att jag hade fått en allergisk reaktion mot antibiotikan jag tagit. Jag fick dropp, adrenalin, piller mot klådan, kortison m.m. Erik fick ta sig upp till BB och fixa mjölkersättning och sedan kom mamma och pappa och hämtade Agnes. Det är inte så kul att ha en liten bebis på ett sånt ställe bland alla skumma sjukdomar, ligister ocg fyllon. Nu har vi alltså redan haft barnvakt en hel natt och det verkar ha gått jättebra. Jag blev först bättre någorlunda snabbt förutom frossan som satt i väldigt länge. Men när medicinerna började gå ur kroppen fick jag ett miniåterfall med utslag som började klia igen. Fick mer adrenalin och lyckades slumra lite ett par timmar. Tycker synd om Erik som suttit på en hård stol bredvid mig under så lång tid, han är helt slut idag. Vi kom hem inatt vid halvfemtiden.

Idag ska jag till apoteket och hämta en hel hög piller, dels för den här reaktionen och dels för den ursprungliga infektionen. Sedan ska jag även bli kallad till SÖS för att reda ut vad jag var allergisk mot, det här vill jag helst inte uppleva igen. ;-)

Nu är Erik och mamma hos ortopeden med Agnes för att byta hennes gips. Mamma ställde upp istället för mig. Det är vi väldigt tacksamma för, pappa är ledig idag så de skulle egentligen ha åkt till Muskö.

Innan mamma, Erik och Agnes åkte så lindade vi av gipset och badade henne för första gången. Det tyckte hon var jättemysigt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej G

Hoppas du mår bra nu efter det som har hänt?
tycker synd om dej.
ta hand om dej.

vh jenny.

Gunilla sa...

Tack, det är mycket bättre. Nu ska jag passa på att sova en liten stund innan familjen kommer hem igen.

Martina sa...

Hu vad läskigt och vilken natt ni fick vara med om! Tur att ni har dina föräldrar i närheten som kunde rycka in!
Vad söt hon är lilla Agnes och vad mysigt med bad! Hon verkar ha gillat det också. Kram!